söndag 7 september 2008

Svenskar vill ha månadspeng

Hellre än att arbeta ihop pengarna själv vill svensken ha bidrag för sin försörjning. Ni talar exempelvis inte i termen "om jag skulle bli sjuk" utan helt självklart säger ni "n ä r jag blir sjukskriven". A-kassan ska vara nästan lika hög som en ev. lön och och utgå under obegränsad tid. Detta vet (S) och kan därför ge efter för vänsterpartiets krav att alla gräsrötter ska betala högsta möjliga arbetsskatt. Samt en förmögenhetsskatt som enbart drabbar medelsvensson.
Det är rätt ynkligt egentligen, vuxna friska män och kvinnor som inte klarar av att jobba ihop till sin egen försörjning. Klart att det skall finnas ett ekonomiskt stöd i ryggen vid arbetslöshet och givet att man ska koncentrera sig på att tillfriskna och inte vara rädd att stå på bar backe när man blir sjuk eller skadad.
Men att medvetet rösta på partier som lovar att höja skatten på arbete övergår mitt förstånd. Det skulle bli en höjning för principens skull och inte för att det behövs. Och sluta upp med vulgärretoriken att pengarna ska gå till sjukvården o.d. för dit går de ändå inte. Och hur ska alla ni som har bostadsrätt eller villa ha råd att bo kvar när ni kommer att ha ca6-10000.- mindre per år att röra er med ( jag med och jag blir förbannad när nån vill ta mat ur mun på mej för en kommunistisk grundprincips skull).
Vad var det Sahlin sa om att den 3:e skattesänkningen är o n ö d i g !!! Inte att Sveriges finanser går åt h-lv-t- eller att inflationen rusar uppåt (vilket den inte gör heller), utan det är inte nödvändigt att ge oss mer egna pengar att röra oss med.

Inga kommentarer: